Review: Lisa goes Vegan boek

Omdat ik mijn oude kookboeken natuurlijk niet meer zo vaak (lees: nooit) kan gebruiken, ben ik bezig mijn collectie met vegetarische en veganistische kookboeken uit te breiden. Er zijn gelukkig een hele hoop mooie boeken te koop, maar omdat ik nog beginnend ben heb ik besloten om als één van de eerste boeken het Lisa goes Vegan boek te kopen.

Lisa is zelf ook pas een paar jaar vegan en heeft al haar tips om lekker en makkelijk plantaardig te eten in dit boek gebundeld. Ik kende LisaGoesVegan van haar website die ik al een tijdje volg omdat Lisa een leuke schrijfstijl heeft en lekkere recepten deelt. Één van mijn favoriete recepten is bijvoorbeeld haar choco-truffles met sinaasappel recept: zó makkelijk te maken en onwijs lekker.

Maar goed naast de website heeft ze nu dus ook al een paar maanden een boek. Hierin deelt ze praktische tips, handige lijstjes en meer dan 80 plantaardige recepten. Ze begint vooraan in het boek te vertellen hoe en waarom zij van carnivoor naar vegan is gegaan. Nu heeft iedereen natuurlijk zijn/haar eigen redenen om van leefstijl of eetgewoontes te veranderen maar dit blijft altijd leuk en motiverend om te lezen!

Het boek focust daarna op het begin: waar en vooral hoe begin je je nieuwe levensstijl? Wat aan bod komt zijn de voedingsmiddelen die zij altijd standaard in haar kast heeft staan, een stuk informatie over voedingsstoffen en welke keukenbenodigdheden zij aanraadt. Deze dingen heb ik gelukkig grotendeels allemaal al in huis!

Het volgende hoofdstuk gaat over vervangen: hoe vervang je vlees, vis en zuivel. Maar ze bespreekt ook hoe je eieren kan vervangen als bindmiddel en in baksels, wat voor de zoetekauwen natuurlijk niet onbelangrijk is. Uit dit hoofdstuk komt echt naar voren hoe alles plantaardig te maken valt… Ik had er alleen nooit aan gedacht! Helaas heeft ze nog geen oplossing voor een vegan gekookt eitje 😦

Hierna komen vijf secties die bespreken hoe je deze levensstijl kan volhouden in sociale aangelegenheden, hoe je om kan gaan met de zorgen van een ander, hoe je toch gezond kan eten en tegelijk op je budget kunt letten en waar ze haar inspiratie vandaan haalt. Alle dingen waar ik persoonlijk ook vaak tegenaan loop worden besproken en de tips & lijstjes zijn erg handig om altijd in je achterhoofd te houden! Naast dat dit leuke secties zijn om te lezen voor een beginnend vegetariër/veganist staan er ook prachtige foto’s tussen.

Op pagina 89 beginnen dan eindelijk ook de recepten! Wat erg fijn is, is dat ze begint met wat basis dingen zoals dressings, marinades voor tofu, mayonaise en pesto die allemaal plantaardig te maken zijn. Super handig!

Haar recepten zijn vervolgens ingedeeld in de hoofdstukken Ontbijt, Lunch, Snacks, Diner en Dessert. Het ziet er allemaal even lekker uit! In de ontbijt sectie deelt ze haar recepten voor roze granola, smoothiebowls, chia-citroenpannekoekjes en ze heeft zelfs een soort scrambled-eggs recept uitgewerkt met tofu…. Hm.. Dit klinkt toch een beetje raar 😀

FullSizeRender 20

Op de eerste pagina van de lunch sectie staat een hele lijst met vegan broodbeleg. Heel handig en ondertussen kom ik al een heel eind 🙂 Ook deelt ze haar favoriete combinaties die ik erg leuk vind om te lezen. Wat dacht je bijvoorbeeld van amandelpasta + banaan + geschaafde pure chocolade? Of aardbeien + balsamicostroop + verse munt? Verder heeft ze wraps, salades, buddha bowls en burgers voor je in petto.

FullSizeRender 16

Mijn favoriete hoofdstuk is Snacks – ik vind het zo leuk om te zien wat je allemaal kan maken! Heel veel dingen zijn logisch en ken je al, maar ben je gewoon vergeten of je denkt er niet aan.  Voorbeelden zijn bijvoorbeeld maïstortillas met daarop paprika en champignons, rijstvellen gevuld met groentes en fruit met chilisaus of gevulde dadels. Ook heeft ze vijf zoete snacks en zelfs 13 (!!) homemade dips in het boek opgenomen waaronder een doperwtenspread en een vegan eiersalade die ik sowieso moet gaan proberen.

Eigenlijk is het hoofdstuk Diner ook geweldig. Alle recepten zien er lekker uit en er zijn ook geen dingen nodig die ik niet in de kast heb staan. De Lasagne met Bonenricotta klinkt hemels net als de Siciliaanse Caponata – die heb ik dan ook direct geprobeerd. Dit is eigenlijk een soort groentestoof met rozijnen, ik heb de Caponata met spaghetti geserveerd en vond dit onwijs lekker!

FullSizeRender 18

FullSizeRender 12

Ze heeft ook nog een heel hoofdstuk Desserts. De fotos zien er wederom prachtig uit maar ik ben totaal geen zoetekauw! De volgende keer als ik een taart mee moet nemen naar het werk zal ik een poging wagen om één van deze taarten te maken. Dan deel ik het resultaat zeker met jullie!

FullSizeRender 14

Conclusie: Als je net begint met plantaardig eten is dit echt een TOP boek. Voor doorgewinterde veganisten zal er misschien weinig nieuws in staan maar Lisa laat in dit boek echt zien dat plantaardig eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn! Het boek is mooi vormgegeven en de recepten zijn makkelijk te maken. Als je nog op zoek bent naar een must-have dan zou ik dit boek zeker aanraden! Het kost €39,95 en is hier online te bestellen.

Ook als je niet altijd 100% plantaardig wil eten is dit een leuk boek om te hebben omdat het vernieuwend is en omdat we allemaal best een beetje beter voor onszelf en onze mooie planeet mogen zorgen.

Liefs, Ilse

Een gedachte over “Review: Lisa goes Vegan boek